Директор Бердянського територіального медичного об'єднання Дмитро ЄГОРОВ: «Оптимізація - об'єктивна необхідність в інтересах колектива

Активно поширюються чутки про якесь величезне "скорочення" в БТМО. Відповіді на головні питання пропонуються усім зацікавленим.

- Наразі медицину не так реформують, скільки розхитують нервуваннями. Не встигли розібратися з розмежуваннями первинної і вторинної ланок, як накочує необхідність кадрової оптимізації. І, як водиться, на першому місці - чутки і домисли про «скорочення». А яка ситуація насправді?

- Про якесь глобальне скорочення, яке описують чутки, мови не йде. У той же час актуальним стало питання оптимізації наших витрат. Адже основна стаття наших витрат на сьогодні - це заробітна плата. Не придбання медикаментів, не закупівля витратних матеріалів, не технологічні витрати, а оплата праці медперсоналу. Національна служба здоров'я (НСЗУ), на жаль, уклала з нами договори на меншу суму, ніж ми розраховували. Тому не виходить повністю забезпечити наші потреби в заробітній платі.

Я завжди пишався тим, що в нашій лікарні є вузькоспеціалізовані відділення. На мій погляд, це правильний напрямок. Але він дуже витратний. Як менеджер, як керівник підприємства, розумію: щоб забезпечити гідну заробітну плату персоналу, ми повинні оптимізувати свої витрати. Один з варіантів - оптимізація штатного розкладу. На підставі аналізу, проведеного економічними службами БТМО, визначено ряд відділень, які працюють з хронічною незавантаженням. Припустимо, ЛОР-відділення проліковує 12-15 людей на місяць. Всім зрозуміло, що економічно таке відділення нерентабельне. На підставі детального аналізу і опрацювання різних варіантів прийнято рішення об'єднати хірургію і ЛОР-відділення. Без скорочення медперсоналу. В процесі заповнюються ті гострі вакансії, які є у лікарні. Доукомплектовуються ті відділення, які рентабельні в даний час або ті, які, за прогнозами, будуть прибуткові в найближчому майбутньому. Відділення, які знаходяться «в мінусах», зараз в центрі уваги. Проводяться співбесіди зі співробітниками, починаючи від завідувачів до молодшого медперсоналу, з метою роз'яснення реальних перспектив, коли буквально кожен не замінить ставлення до надання медпослуг, не буде пацієнтів-орієнтованим, якщо ситуація кардинально не зміниться, то оптимізація стане реальністю.

- Щоб не відбувалося, незмінна цінність кваліфікованих кадрів. Наскільки дбайливо ставляться при оптимізації до людей?

- Перш за все, докладається максимум зусиль для того, щоб в процесі оптимізації не постраждала якість медичних послуг для пацієнтів. Цього не допустимо ні в якому разі. Конкретний приклад: об'єднання хірургії і ЛОР-відділення. ЛОР-лікар, на жаль, у нас один в стаціонарі. Одному здійснювати оперативні втручання дуже складно. Як правило, залучалися хірурги в асистенти. Але як оперував лікар Тимошкин Сергій Максимович, так і буде робити це надалі. Тільки вже в складі не ЛОР-відділення, а хірургічного об'єднаного. Як госпіталізувалися профільні пацієнти, так і будуть госпіталізуватися при необхідності; як надавалася спеціалізована допомога, так і буде здійснюватися в рамках хірургічного відділення.

Підкреслюю, «оптимізація" не дорівнює «скорочення». При об'єднанні ЛОР-відділення та хірургії не звільнено жодну людину. Лікар перейде з 1 липня до складу хірургічного відділення, а весь середній і молодший медперсонал заповнив наявні вакансії. І тут ЛОР-відділенню в чомусь навіть пощастило. Вони стали першими, і вибір вакансій у них більш широкий. І тільки дві санітарки вже мають солідний трудовий стаж для заслуженого відпочинку і заробили цілком пристойну пенсію.

- Персонал не скорочується, а за рахунок чого тоді економія фонду заробітної плати?

- Оптимізація триватиме. Вакансії заповняться, і з кимось ми будемо змушені попрощатися. І, перш за все, це буде заслужений віковий персонал. Зараз кожен завідувач відділенням разом з адміністрацією прораховує можливі розумні варіанти оптимізації. Просто ми звикли працювати по-старому. З неодмінним дублюванням і підстраховуванням. Зараз ми разом з профспілкою опрацьовуємо зміни в колективний договір, щоб на підставі коефіцієнта витраченої праці змінювався розмір надбавки до основного заробітку. Тоді будь-яка санітарка або медсестра зможе розширити зону своєї відповідальності, щоб отримувати більшу зарплату. Зрозуміло, не на шкоду якості надаваних пацієнтам медичних послуг.

Особливо активно такий підхід буде застосовуватися в сфері платних послуг, де основним стане принцип: скільки прийняв, стільки й отримав.

- Як позначиться оптимізація на пацієнтах?

- Ми намагаємося враховувати всі фактори, щоб якість медичної допомоги не постраждала, а, навпаки, зросла. Чисто організаційно, пацієнту все одно лежить він на четвертому або на п'ятому поверсі. Йому необхідні кваліфікований лікар, професійна медична сестра, уважна санітарка. Ось на це і спрямована оптимізація.

Я пишався тим, що п'ять років ми не скорочували співробітників. І не маємо це на меті. Ми звернулися в НСЗУ з проханням переглянути умови договорів. Сподіваюся, що наразі наші доводи будуть враховані. Але навіть якщо нам перерахують фінансові показники, оптимізація залишається актуальною і неминучою. Але вже є розуміння: якщо нерентабельні відділення не зможуть заробляти, чому вони повинні існувати за рахунок колективів інших відділень? Той, хто працює і заробляє, повинен отримувати гідну заробітну плату. Тут - суто економіка і прагматичний розрахунок. Ніяких суб'єктивних особистісних критеріїв. Дуже приємно, коли після зборів з приводу об'єднання перших двох відділень, всі з розумінням сприйняли ситуацію і оцінили наданий шанс мати робоче місце і гарантований заробіток.